الأحد، نوفمبر 11، 2007

الخير و الشر


كاي انسان مصري احب بلادي جدا و احب الخير لكل الناس لكن حب الخير وحده لا يكفي للاسف اذ يجب ان نسعي به كي يصل الي هدفه و كي يؤدي دوره في حياة الناس .و لماذا نستغرب اننا يجب ان لا نكتفي بحب الخير للناس و انه يجب ان نسعي به و نتحرك به كي نصل به الي اهدافه !!لماذا نستغرب ذلك!!؟ اذا كنا نري ان الشرلا يتحرك وحده بل نجد من يسعي به جاهدا بين الناس فلماذا ننتظر من الخير ان يسعي بنفسه علي قدميه ؟!! .ان الخير و الشر لا يتحركان من تلقاء نفسيهما اذ هما قيم مجرده لا مادة لها بل يجب ان يتحرك بهما المؤمنون بهما سواء كان الخير او الشر .و اذا كنا لا نجد من الناس من لا يفتا يتحرك بالشر فلماذا نتقاعس نحن عن الحركه بالخير و السعي به بين الناس؟؟؟ان العالم يملؤه الشر و نادرا ما نسمع خيرا يذكر في هذا العالم !!فلماذا يحدث ذلك الا اذا كان الشر يجد من الاسباب الماديه ما يعلي شانه و الخير لا يجد من هذه الاسباب شيئا .يحدث ذلك لان الشر قد وجد من يحمله و يجاهد تحت رايته بينما الخير لا يجد سوي المؤمنون به ايمانا نظريا ،و اكتفي المؤمنون به بالايمان به وحبه فقط دون ان يبذلوا اي جهد حقيقي لنشره بين الناس كما يفعل ارباب الشر .اكتفي المؤمنون بالخير و المحبون له بان يعتقدوا في انتصاره النهائي بقدره سماويه لا ارضيه بينما سعي الاشرار بالشر لانهم يعلمون انه غير مدعوم الا من انفسهم فحملوه و تحركوا به .و هنا ميزه تحسب لهم انهم اعتقدوا في قدرتهم فقط علي تحقيق ما يرغبون في تحقيقه بينما يعتقد المؤمنون بان الله سوف ينتصر للخير في النهايه لذلك لا يفعلون شيئا و استراحوا لقدرهم التعيس
فالحل ان نغير من طريقة اعتقادنا لمعتقداتنا ،فيجب ان يكون بجوارالايمان العمل و الا يكون الايمان ايمانا الا اذا صدقه العمل فالايمان كما قال الرسول ما وقر في القلب و صدقه العمل .فالايمان بالخير و حب الخير لا يكفيان بل لا يصدق الايمان و الحب الا بالدليل العملي علي نشر الخير و السعي به بين الناس
.......................................................................
كتبها /ذو النون المصري
.............................

هناك 28 تعليقًا:

عدى النهار يقول...

الخير.. كلمة رقيقة طيبة لا يمكن أن تنتشر فى أرض فاسدة إنتشر فيها الشر بكل صوره وأدواته الدنيئة فالغاية عند المروجين له تبرر الوسيلة

بعد قراءة التدوينة وقبل كتابة تعليقى قرأت فى "المصريون" عن إستجواب للحكومة بخصوص بيع 650 ألف متر مربع في منطقة طابا لشركة إسرائيلية وكأن لم يمت أحد فى حرب على هذه الأرض. كل يوم يحدث شىء او أكثر من هذه النوعية

العدل ورد الحقوق لأصحابها يأتى قبل كل شىء

نبضات يقول...

فعلا الشر انتشر جدا وانتشر ايضا ارتداء الاقنعه لتخبئة حقيقه البشر ولكن برده لسه فى ناس كويسه وبتحب الخير ودا بشوفه اوى فى شباب جمعية رساله. شباب جامعات مصر اللى بيحاولوا يساعدوا الناس ويحسوا بيهم وذلك بجانب دراستهم رغم ان منهم طلاب فى كليات عمليه مثل الهندسه والطب ومحتاجين الوقت جدا بس الكل مقتنع انه لازم يعمل حاجه للناس بجد ربنا يباركلوهم فى حياتهم كلها
عموما انا مقتنعه ان كل واحد يبذل اللى فى وسعه وفعلا مش كفايه الايمان فقط بان الخير سينتصر بس فى ناس ممكن متقدرشى تعمل حاجه فممكن تساعد برائيها أو بالى تقدر تساعد بيه مهما كانت المساعده صغيره
تحياتى لك

شادي فايد يقول...

:)

Darsh يقول...

حمد الله على السلامة

ماعادش فيه خير في الزمن دا إلا قليل.
لازم تبقى منافق و كداب و بألف وش عشان تفوت و تعدي.
زائد كمان إنه ماعدش فيه حد عاوز يعمل خير ، لازم تعمل شر عشان تبقى ناصح

فارس عبدالفتاح يقول...

الصدقات

اماطة الأزى عن الطريق

أن تأمن جارك بوائقه

إفشاء السلام

عدم الجلوس فى الطرقات

الغيبة النميمة

الكذب الخيانة الحقد الحسد البغضاء

هؤلاء واشياء اخرة تساعد على نشر الخير اذا استطعت ان تتخلق بشيئ منها

وعلى فكرة انا احاول واحياناً كثيرة افشل ولكن اكرر المحاولة ..


----------------------------------------------------------------------



أما عن الاخ / عدي النهار


الذي يتحصر على 650 الف متر فى طابه يبص على الشركات الاسرائيلية التى ترفع علمها فى قلب العاصمة المصرية القاهرة


يا اخي

انها كمب ديفيد

انها كمب ديفيد

انها كمب ديفيد

ولكم خالص التمنيات بالتوفيق

كفراوى يقول...

ذو النون المصرى تحياتى

الموضوع دة جميل و كويس
بس تفتكر اية اللى احنا محتاجينة ع نقر العمل مع الايمان

اتقد ان احنا محتاجين هزة او رجة
او ريفريش بمعنى تكنولوجى شوية

الناس كلها مؤمنة بس فى شىء جوانا بيدفعنا للخوف من كل حاجة و لاى حاجة

تحياتى

Hafsa يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
HafSSa يقول...

الخير برضو انك تجنب الناس رزالتك و قلة ادبك و انعدام زوقك
الخير انك تحترم رغبة الاخرين و متفقعش مرارتهم
الخير انك متتكلمش بصيغة الفاهم و العارف بالامور كلها و غيرك لا يفهم
الخير انك متظهرش اخلاق هي مش فيك و وقت الكبسة تبان اخلاقك بالمفتشر على الناس لولا ستر ربنا عليك و رحمة بيك
الخير انك متجادلش و انت مش بتفهم و في الاخر تبان احمر خلق ربنا قدام البشر
الخير انك متستفزش غيرك من البشر بقلة ادبك لان لكل شئ حدود
الخير انك تحذر صمت الكريم اذا اغضبته
الخير انك تستوعب ازاي فعلا تحول كلامك الكتير اللي عالفاضي للفعل حقيقي مش بس كلام و رغي من غير لازمة
الخير انك متتبعش وجهة نظر واحدة و تصر عليها و تفضل تجعر بيها في اي مناسبة بدون اي داعي
الخير انك تحترم غيرك من البشر و تفكر فيهم و تعاملهم زي ما تحب انهم يعاملوك مش تعتدي عليهم و في الاخر تتعجب انهم مش بيحترموك
و لسه يا نون في معاني للخير كتيرة اوي مش بس اللي اتعملناه في المدرسة و اكليشيهات مكررة اغلب اللي بيكتبوها مش بيعملوها و لا فاهمين معناها ايه

تحياتي

عاليا حليم يقول...

قالوا زمان اعمل الخير و ارميه البحر لكن دلوقتى بيقولوا قبل ما تعمل الخير استنى لما تشوف حيعود عليك من وراه ايه

ذو النون المصري يقول...

عدي النهار
ربنا لا يحابي احد
و قوانين الكون التي خلقهاا لله لا و لن تحابي احد
احمل الخير و اسعي به و لا تنتظر ان ينتصر وحده لانه و الشر لا ينهزمان و لا ينتصران بل حملة هذا و ذاك هم من ينهزم و ينتصر
تحياتي

ذو النون المصري يقول...

نبضات
انا معاكي ان الاخيار اكثر دائما من الاشرار لكن و بالرغم من كثرتهم الا انهم للاسف لا يعملون لنشر الخير كما يفعل خدام الشر

ذو النون المصري يقول...

شادي فايد
مرحب بك من جديد و سعدت جدا بهذه العوده
تشرفنا في التدوين يا عم فادي
تحياتنا كلنا

ذو النون المصري يقول...

درش
للافس كلامك فيه جزء كبير صح
الناس بتعتبر المدردح الناصح هو من يقدر علي ايقاع الاخرين و السيطره عليهم و مصالحهم
مفاهيم كلها غلط في غلط

ذو النون المصري يقول...

فارس عبد الفتاح
كلها قيم لابد من اتباعها و العمل بها لا الايمان بها فقط
بالنسبه لموضوع عدي النهار
فالسبب ليس كامب ديفيد بل هو مبارك
لان السادات مات و شبع موت من اكتر من ربع قرن
تحياتي

ذو النون المصري يقول...

كفراوي
كلمتك حلوه جدا
فعلا احنا محتاجين ريفريش من تاني لبعث قيم الخير في نفوسنا
اشكرك علي الكلمه
تحياتي

ذو النون المصري يقول...

ايه يا عم لغيت تعليقك ليه
انا نفسي في حاجه غريبه شويه
نفسي اعرف اقرا اي تعليق ملغي
غريبه شويه

ذو النون المصري يقول...

حفصه
مخبيه دا كله!!انا حاسس انك معبيه
ههههههههههههههه
سلام

ذو النون المصري يقول...

عاليا حليم
و الله الحال اتقلب
و مش عارف هل ممكن يكون فيه امل و للا لا
هل احنا اللي غلط في الدنيا
يعني بقينا ماركه قديمه مثلا و احنا اللي متاخرين
ربنا يستر و منكونش اتخدعنا

HafSSa يقول...

لسه يا نون بتسأل عن المدونة و خصائصها
يا نون بقالنا سنة و نيف بنشرح الحكاية
عاااااااااا
ولا يهمك بص يا سيدي عشان تعرف اي تعليق دخل عندك و دخل في انهي بوست كمان روح في settings
بعدها اختار
comments
اخر حاجة في صفحة الكومنتس حتكون
Comment Notification Address
يعني هنا تروح حاطط اسم الايميل بتاعك
و بعدها تعمل save
عشان تحفظ التغيرات دي
حتبص تلاقي ان بعد كده اي واحد جه يعلق سواء بعد كده مسح تعليقه حيبانلك انت تعليقه هو في ايميلك
و كمان بتفيدك الحكاية دي ان لو فرضنا و مدون حابب يعلقلك على بوست قديم برضك بيوصلك بيه ايميل و فترد عليه و بكده متقلقش من ان بوست حلو فات عليه زمنت او حاجة و انا عاملة كدعه ف يمدونتي عشان اللي توزه نفسه يسمح حاجة يبقى عندي دليلها
بالذات بتنفع الحكاية دي مع الاراذل و السفلة من المدونيين و على راسهم الناصريين قلالات الادب
ارجو انك تكون استفدت
تحياتي

غير معرف يقول...

حفصه
و الله انا عامل كده بس نسيت خالص حكاية تعليقات الايميل دي
اصلي مبفتحهوش اصلا لاني عامله علشان المدونه و بس
شكرا علي التنبيه
اروح بقي اشوف التعليق كان ايه
تحياتي
نون

HafSSa يقول...

اسكت يا ذوالنون مش طلع فيه مدون عاهر و سافل و دون و واطي فاكر ان الكلام اللي قلته ده كان عليه هو
عارف ليه؟؟
عشان المثل بيقول اللي على راسه بطحة بيحسس عليها ده غير انه غبي و معاق ذهنيا
لا معاق ذهنيا ايه دول حتى بيبقى فيهم امل و والواحد بيطلع معاهم بنتيجة
و اللذيذ المدون ده جالي في مدونتي و علق بس انا منشرتش وساخته عشان ميعفنش المدونة باسمه المجلجل و تلاقيه اصلا عمل كده عشان هو و الشرذمة المتقحبنة اللي معاه مش عارفين يقولوا حاجة غير انهم يعايروني بأسم عيلتي و ان نصي فلسطيني و فوق ده بيتهموني باني قبيحة و معنديش شرف
قولك ايه يا نون انشر سفالته عشان الناس اللي بتيجي تاخد منه مشوراتها لدينية تعرف انه اوسخ من دينا الرقاصة ولا اعمل ايه؟؟
اديني رايك و اهو راي على راي اكون اخدت باستشراتك و اشوف اعمل ايه في السفلاء دول

ذو النون المصري يقول...

حفصه
و الله عال
بقي فيه في التدوين ناس بتاخد مشوره دينيه من مدون
اهي كده تبقي الحكايه كملت
انا شايف انك تفضحيه
انشريها و متعمليش رقابه نهائيا علي التعليقات
لكن نبهي برضه ان هذه الوساخه لفلان و نبهي الي تاريخه الافتائي
تحياتي

HafSSa يقول...

فارس عبدالفتاح said...
والله راجل يا محمد ياحسن


قسماً بالله انت استاذ

بنت المره المتناكة فى طيظها طلعت من فلسطين

آه يا بنت المفشوخة وعملالى مصرية من الصميم وطلعتي بتتناكي فى قطر اكيد معاكي وثيقة مصرية يا بنت المرة الوسخة


احمدي ربنا اننا ادناكي وثيقة بابنت الوثقة

وبوسي ادي وش وضهر ان عبدالناصر ادالك وثيقة تجعل منك انسانة او بني ادم معترف بيه فى اي مكان با بنت المره الشرموطة


يلعن كسم الفلسطينين اللى ذيك يا خسرانا يا مستعمله يا بنت اللبوه

انا قلتلك ملكيش دعوه بي وانا هسيبك فى حالك لكن بعد تعليقك فى مدونه ذنون بصراحة اتضح لى انك فعلا

مينفعش معاكي الادب او الاخلاق

وحده بتقول بتتناك فطيظها هتكون ايه يعني استاذة فاضلة

اكيد أحبة بنت أحبة

اتلقي به يا أحبه
******************************
السادة المدونين الكرام
اقدم لكم فارس عبدالفتاح في ثوبه الحقيقي كما يليق به
الفاظ مافيش زيها
اخلاق عالية و لا في المنام
زوق و ادب و مستوى راقي مش حتلاقوا منه و مشفتش منه الى الان
و زي ما السادات الله يرحمه قال
" انا حقبض عليهم بتهمة الغباء السياسي"
فانا حقول انه المفروض يتقبض عليه(مجازيا لحسن بتوع حقوق الحيوان يعملوا حملة توقيع عمل عملية ترقيع لمخ فارس عبفتاح) بتنهمة الغباء التدويني و المعلوماتي

لان اولا يا متخلف انا معنديش وثيقة مصرية و لا وثيقة من اي نوع
و لو عرفت جنسيتي حبقى اديك شلوت كجايزة
و اشكرك على جزيل الشكر و الادب اللي بيدل على مستواك في ذكرك لسيرة امي الشريفة الطاهرة
و هي دعت عليك و دعاها مستجاب
و بكرة اشوفك حمار بقرنين باذن الله
او قرد مسلسل بيعمل عجين الفلاحة

بس احب اعرفكوا ان الشيخ عبفتاح شغال فيها مدعي علوم دينية و ثقافية و وطنية و هو في الاخر دي نهايته
و بيقول انه قومي و مع انه فاكرني بوثيقة مصرية من اللي سيده ناصر من عليها على الشعب فمع ذلك هو بيذلني بيه و بيذل بالتالي اي فلسطيني معاه اي وثيقة عربية من دولة تانية
والله و نعم القومية اللي هو مؤمن بيها ايمانه بالستات اللي عمره ما حيشوفهم و لو شافهم مش حيعرف يعمل معاهم ايه لان الصدمة حتكون فوق مقدرته على التعامل معاهم
اهو هو ده اللي اخدناه من التدوين
بس مش حقفلها برضك
واحد زي ده فاتح مدونته ولا مشيخة الازهر
غلبهم باستيكه
اللي يخشوا يسالوه و اللي يخشوا يبوسوا مداسه و هو يرد و يفتي و يبربر
و يريل و الناس هناك شغالين
اعد اعد يا شيخ
حاجة اخف من الهاموش و اشنع من الطمام المفعصة
و على راي يحيي المصري
هسس جامد
:D
تحياتي

mohamed hassan يقول...

mohamed h. said:...
بتضحك الحمارة الهابلة بس هاحرقلك دم ابوها عشان الصفحة بكل ردودها الوسخة محفوظة عندي و الرابط اهو
http://bp1.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8pFBUDzI/AAAAAAAAAGA/T7AhHjxa8X8/s1600-h/11.jpg

http://bp2.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8pVBUD0I/AAAAAAAAAGI/-wHdhRCDIaE/s1600-h/2.jpg

http://bp2.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8pVBUD1I/AAAAAAAAAGQ/tQeu0VtVg_A/s1600-h/3.jpg

http://bp3.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8plBUD2I/AAAAAAAAAGY/Ig83pfMh3gU/s1600-h/4.jpg


اضحكي بقى يا عفشة هاهاها
طيزك حمرا يا هابلة انا كنت عارف انك متخلفه و هتعملي كده

November 11, 2007 9:34 AM


mohamed h. said:...
فقط كل ما عليك عزيزي الباحث عن شرمطة عفشة ان تنسخ اى رابط و تذهب
لترى شرمطة العبيطة اللي كانت بتضحك زي الهابلة
و هذا واحد من اللي بيطلع من مناخيرك ياعفشة
لا تبكي يا عفاشة
صفحات مجيدة من كتاب
البحث عن اللذات
راجع ايضا
الفحت في الحفصات
هاهاها
ملحوظة عندي على المدونة الخرا كله محفوظ بتاعك يا حفشة
واحد واطي حقول فيه ايه
اذا حاورت العالم غلبته و اذا حاوزت الجاهل غلبني
و انت جاهل

بس احب اقولك لعلمك ان عيلة زغموت غير زغموط وان منهم مسيحيين من لبنان و منهم مسحين في الاردن ولا رابط يجمعنا
بس انا مش عارفة ليه برجع اكلم واحد خول زيك
ماشي

November 17, 2007 9:02 AM


HafSSa sanoi...
الا قولي صحيح هو انت عالفيس بوك؟؟
ولا متعرفهوش؟؟
اصلك معلوماتك الخايبة دي كلها شكلها متجابة من هناك بس ده كويس ان انت هناك او على اتصلا كده حعرف اجيبك والله ووقعت يا امور
الى لقاء ان شاء الله
مش لازمي كون قريب
بس لك يوم لما انزل مصر ان شاء الله
انت واللي بيعلموك تكتب الكلام ده

mohamed hassan يقول...

لاي حد لترى شرمطة حفصة اليك الروابط دي
http://bp1.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8pFBUDzI/AAAAAAAAAGA/T7AhHjxa8X8/s1600-h/11.jpg

http://bp2.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8pVBUD0I/AAAAAAAAAGI/-wHdhRCDIaE/s1600-h/2.jpg

http://bp2.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8pVBUD1I/AAAAAAAAAGQ/tQeu0VtVg_A/s1600-h/3.jpg

http://bp3.blogger.com/_ufbl3X56ErQ/Rzc8plBUD2I/AAAAAAAAAGY/Ig83pfMh3gU/s1600-h/4.jpg

HafSSa يقول...

معلش يا نون حقك عليا
ادي واحد من الاسافل دخل عندك و خد بالك انه مدخل كلامي على كلامه فخد بالك انه مش موضوعي و لا صادق
و افكرك ان هو ده كنوز اللي دخل شتمني من الباب للطاق في بوست جمال يا محطم الملايين و حتى انت علقت عليه و قلت له باين ان عندك من خير ربنا كتير دلالة على سفالته و اخلاقه
فتخيل انت بقى هو و الكلاب بتوعه بيشتموني باسفل الكلام و لما ارد يبقى اني اللي كذا و كذا عارفة انك حتقلي مكنش حقك رديتي بس لكل واحد مننا حدود و بالذات مع واطيين زي دول مينفعش السكوت لانهم بيعتقدوا انهم كسبانين و هما اسفل الناس و احقرها
و شوف انت بنفسك الفاظه و انعدام اخلاقياته
خد بالك من حاجة تانية كمان ان فارس بيضطر يرد عليك بادب لانك راجل زيه بس عندي انا بيقل ادبه و يسفل في كلامه عشان انا بنت و بيستقوى عليا
و لما معرفش يكلمني و يحترم نفسه كانت النتيجة انه بعتلي تعليقات فيها كلام جنسي سافل عن ازاي حيوريني الشغل الصعيدي المظبوط
فتخيل هو ده اللي بيتكلم عن الشرف و الاخلاق و الدين و العروبة و و و و في الاخر بيتعايق بالبتاع بتاعه لا مؤاخذة
يا ريت بس البنات اللي بيخشوا عنده الا هناء طبعا ياخدوا بالهم ان ده شخص سافل و نظره للستات نظرة دونية و كفاية انه بيعاريني اني بشتغل في قطر و بيتهكم اني مؤكد بشتغل شغلانه بطالة و نجسة زيه
بس ده طبعا اللي مخه حيقدر يفكر فيه بما ان ده هو الشئ الوحيد اللي هو يعرفه في الاخلاق و الاشغال اللي بتجيب فلوس
اسفه يا نون و طبعا لك حرية انك تمسح اي تعليق مش على مزاجك و انا اولهم
مدونتك نضيفة و انت ملكش دعوة بالقرف ده كله هما بس اللي ولاد حرام ميتعرفلهومش ام مش اب

mohamed hassan يقول...

داري على قلة ادبك
و لية ما قلتيش على وساختك
و شتيمتك للاسف انتي مش كويسة
و كذابة
امسح يا عم عادي
بس قدام نفسك يا عفشة مش شايفة
انك زبالة!!!
و عجبي

العربي يقول...

احنا الفلسطنيات اشرف منك وانضف منك جزمنا برقبتك ياخايس روح شوف امك بتتناك بعشرة جنيه